Warning: get_class() expects parameter 1 to be object, null given in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/plugins/woothemes-sensei/classes/class-woothemes-sensei.php on line 1294
Waarom zijn vezels gezond voor mensen - In2health.nl

Waarom zijn vezels nou zo gezond voor mensen?

vezels_granen_fruit

Lezersvraag: waarom zijn vezels zo gezond voor mensen en waar zitten ze in?

Vezels zitten in: groenten, zaden, noten en aardappelen. Vloeibare vezels (of holle vezels) zitten vooral in fruit. Beide soorten voedingsvezels zijn ontzettend goed voor je.

Zoals in mijn column over ‘wel of geen vlees‘ uiteengezet, zijn voedingsvezels belangrijk voor ons:
1. omdat we er een vol gevoel van krijgen en ons dus niet overeten
2. omdat we er structureel te weinig van binnenkrijgen
3. omdat we er bij een tekort ziek van worden
4. omdat we er ze bijdragen tot een fitter gevoel

Zorg voor balans

Veel mensen denken nog steeds dat je vooral van aardappelen dik wordt. Dat is jammer, omdat het uiteraard afhankelijk is van wat je erbij gaat eten. Het gaat om de combinatie. Neem je bijvoorbeeld bij je avondeten drie geschilde aardappelen met vette jus of een half bord gebakken aardappelen met mayonaise, met een worstje en een blaadje sla? Als dit je dagelijkse gewoonte is, kun je hier inderdaad best dik van worden. Een heel ander verhaal is het als je jouw dieet verandert in iets heel simpels. Neem bijvoorbeeld overdag vier boterhammen met mager beleg, daarbij twee stukken fruit en ’s avonds twee soorten groenten, twee à drie aardappelen in de schil en drie keer per week eventueel wat vis of soja. Als je dit nastreeft en voor balans zorgt, val je gezond en goed af.

Voorbeeld van een graanrijke week

Ontbijt: havermoutpap gemaakt van sojamelk, een halve appel en een beetje biologisch diksap als zoetmaker.
Tussendoor: fruit of een droge cracker.
Lunch: twee volkoren (geen tarwe) boterhammen met mager beleg: 30+ kaas, kipfilet, salade, een eitje, etc. Waarbij een rauwkostsalade met magere dressing.
Tussendoor: fruit of een droge cracker.
Diner: drie gekookte/gestoomde aardappelen in de schil, twee soorten groenten en drie keer per week een stukje vis of soja. Op smaak maken met een beetje roomboter, zeezout, peper en knoflookpoeder.
Tussendoor: yoghurt.

Drink er naar behoefte water of groene thee bij. Zorg dat je in ieder geval zo’n drie liter vocht per dag binnenkrijgt. Zorg er dus voor dat er genoeg voedingsvezels in je dagelijkse voeding zitten.

Wil je je leven positief veranderen?

Elke dag is een nieuwe dag om jezelf goede gewoonten aan te leren. En denk daarbij niet alleen aan wat je wel of niet ‘lust’, maar zie je eigen lichaam bijvoorbeeld als een ontzettende mooie, dure, snelle raceauto of prachtige bloem die je zo lang mogelijk goed wilt laten presteren of bloeien. Ook een auto of bloem zul je bovengemiddeld goed moeten onderhouden.

Succes!

———

Meer weten over langzame / complexe koolhydraten? Bekijk ons Koolhydraten recepten book: Hierin staat, welke voedingsmiddelen gezonde koolhydraten bevatten, waarom dit gezonde koolhydraten zijn en tevens 25 gemakkelijke gezonde koolhydraat recepten.

Tags:

About Heleen Schellevis

Heleen is een van onze voedingscoaches. Je kunt haar zelf een vraag stellen in deze rubriek door een e-mail te sturen naar h.schellevis@in2health.nl. Na haar studie Bedrijfsrecht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, heeft zij meerdere opleidingen gevolgd op het gebied van voeding en gezondheid (o.a. orthomoleculaire voeding) . Naast haar werk als Recruitmanager en Projectleider is zij Voedings- en Gezonheidscoach. Heleen haar kennis ligt vooral binnen de volgende vakgebieden: - Voeding en gezondheid - Gezond gewicht - Huid en voeding - Voeding als medicijn - Detoxprogramma's

Het commentaar vak is gesloten.