Warning: get_class() expects parameter 1 to be object, null given in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/plugins/woothemes-sensei/classes/class-woothemes-sensei.php on line 1294
Is het handig om calorieën te tellen? - In2health.nl

Calorieëntellen nog wel van deze tijd?

Calcium en magnesium in balans

Moet je iedere calorie die je binnenkrijgt noteren, of zijn er andere mogelijkheden waarvan je gebruik kunt maken? Er is al zo veel gezegd over afvallen en calorieën. Hoe zit het nu precies?

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

De hoeveelheid calorieën die je per dag nodig hebt, hangt af van een aantal factoren. Je geslacht, lichamelijke gesteldheid én leefstijl maken dat je een bepaalde hoeveelheid energie verbruikt. Dit is dus voor iedereen anders. Tevens zijn er situaties waarin het lichaam meer energie nodig heeft: bijvoorbeeld als je zwanger of ziek bent. Ook topsporters verbruiken natuurlijk meer energie. De sleutel ligt in het evenwicht. Als je een hoeveelheid calorieën binnenkrijgt die je ook weer verbruikt, is er niets aan de hand. Je wordt echter dikker, wanneer je chronisch meer calorieën consumeert dan je lichaam nodig heeft.

Soorten calorieën

Voedingsdeskundigen maken onderscheid tussen uiteenlopende soorten calorieën. Je kunt hierbij denken aan eiwitten, koolhydraten (beide 4 calorieën per gram) en vet (9 kcal per gram). Hebben we het over fastfood, dan wordt er veelal gesproken over zogenaamde ‘lege calorieën’. Deze voedingsmiddelen geven een verzadigd gevoel en leveren tevens energie, maar die energie wordt opgeslagen als lichaamsvet. Belangrijk om te weten is ook dat een calorie uit volkorenbrood bijvoorbeeld een heel ander effect heeft dan een calorie uit een sneetje witbrood. Volkorenbrood zet het lichaam aan het werk, door alle vezels die het bevat. Omdat je lichaam moet presteren om deze boterham te verteren, zit je langer vol en pak je dus ook minder snel wéér iets te weten.

Effect van uiteenlopende calorieën

Uiteenlopende voedingsmiddelen hebben uiteenlopende effecten, en dat kun je merken. Als je alert bent op wat je eet, en met name op hoe je je na het eten voelt, geeft dat een goede indruk. Het gaat echter verder dan dat, want dit effect wordt mede teweeggebracht door de samenstelling van de voeding. Simpelweg stellen dat een maaltijd een bepaalde hoeveelheid calorieën bevat is dus niet het antwoord, want zo eenvoudig is het helaas niet.

Tips waarmee je direct iets kunt

Heb je behoefte aan een tip die je direct en eenvoudig kunt toepassen? Houd bij het koken dan in gedachten dat je voldoende hebt aan een portie ter grootte van je hand. Maak je rijst, pasta, vlees of aardappelen klaar? Houd dan simpelweg de maat van je hand aan en je zit altijd goed. Let er verder op dat je gevarieerd eet én gezond. Eet wat vaker op de dag, maar kies voor kleinere porties. En eet meer groenten, want dat mag natuurlijk altijd!

Het tellen van calorieën is niet dé oplossing, als het gaat om afvallen. Belangrijk is het geheel: je manier van leven, je manier van eten én de hoeveelheid aandacht die je schenkt aan dat wat je eet. Simpel is het dus niet, maar als je goed wilt zijn voor jezelf en je lichaam is het toch eigenlijk meer dan de moeite waard? Bovendien kun je je in dit onderwerp verdiepen, zodat je steeds meer leert over wat je eet en wat dit precies doet met jouw lichaam. Onze voedingsmeter staat je hierin graag bij, en zorgt voor een persoonlijk en efficiënt overzicht dat je altijd kunt raadplegen.

Voedingsmeter van in2health.nl

In de voedingsmeter van in2health maken we een duidelijk onderscheid tussen de verschillende calorieën die je binnenkrijgt en hoe die verdeeld zijn over koolhydraten, eiwitten en vetten. We rekenen net als bij de diëtist specifiek voor jouw uit hoeveel calorieën jij nodig hebt. En helpen je met het vertellen hoe jij jouw doelen via trainingsdoelen makkelijker en effectief kunt bereiken.

Wanneer je je voeding gemakkelijk en snel bijhoud, krijg je te zien of je de goede koolhydraten, eiwitten en vetten hebt genuttigd (die hebben we voor het gemak groen gemaakt) en welke slechte koolhydraten, eiwitten en vetten je hebt genuttigd (die hebben we voor het gemak rood gemaakt). Zo zie je in 1 oogopslag waar de pijnpunten zitten. Bovendien voorkom je hierdoor vroegtijdige degeneratie (vroegtijdige veroudering).

Degeneratie voorkomen?

Veroudering en ziekten ontstaan door een teveel aan verkeerde voedingsstoffen (langzame vergiftiging) en een tekort aan juiste voedingsstoffen, vitamine en mineralen (langzame uithongering). Waar dienen de vitamine en mineralen nou voor? Lees dit gemakkelijk over de vitamine en mineralen waar je laag op scoort. Lees dan ook waar edze in zitten, misschien zit er iets tussen dat je lekker vindt? Zo krijg je op een natuurlijke manier de juiste vitamine en mineralen binnen, je kunt altijd nog een supplement nemen als je daar behoefte aan hebt. Maar je bent nu wel een stuk wijzer, gezonder en gelukkiger hopen we!

Meer informatie over de voedingsmeter?

Bron: Gezondheidsnieuws | Alles over gezond leven op Telegraaf.nl/vrouw

Tags:

About Rachid Tobi

Rachid Tobi is initiatiefnemer en oprichter van in2health. Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 6 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast voor zijn eigen ontwikkeling Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd. Rachid wilt via deze site graag bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

One Response to “Calorieëntellen nog wel van deze tijd?”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg() in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/themes/simplicity/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/themes/simplicity/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(179): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 1) #2 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(144): Walker_Comment->start_el('', Object(WP_Comment), 1, Array) #3 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(139): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #4 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(387): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #5 /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-includes/comment-template.php(2177): in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/themes/simplicity/includes/theme-comments.php on line 63