Waarom afvallen met rawfood of een vegetarisch dieet wel werkt, maar niet gezond is

Hoewel alleen rawfood of vegetarisch eten afvallen absoluut bevordert, blijkt steeds vaker dat het je gezondheid niet altijd ten goede komt. Mensen die alleen rauw voedsel en/of geen vlees eten, zijn bovendien vaak slank of zelfs mager te noemen. Dat oogt lang niet altijd gezond, en… dat is het ook niet. De voor- en nadelen op rij:

Afvallen met rawfood

Mensen die fanatiek gaan voor rawfood, zijn ervan overtuigd dat het veel gezonder is dan gekookt voedsel. Dit zou namelijk voor verzuring in het lichaam zorgen: een voorname oorzaak van vele moderne ziektes. Daar zit zeker iets in, toont ook wetenschappelijk onderzoek aan, maar uitsluitend rauw voedsel eten brengt ook risico’s met zich mee. Afvallen met rawfood vereist dus goede informatie en een grote dosis alertheid.

Vergiftiging ligt op de loer
Hoewel de zogenaamde ‘rawfoodies’ meer vitaminen en mineralen binnenkrijgen dan de doorsnee eter, is het risico op vergiftiging aanzienlijk. Sommige groenten zijn rauw namelijk hartstikke giftig. Zo kun je aardappelen, pastinaken, kidneybonen en bijvoorbeeld spruitjes beter niet rauw eten.

Risico op tekorten
Ook blijkt uit recente onderzoeken dat het eten van alleen rawfood de oorzaak kan zijn van tanderosie, botontkalking en het uitblijven van de menstruatie. Daarnaast blijkt bij wie alleen rawfood eet zowel een calcium- of ijzertekort als een tekort aan vitamine B12 op de loer te liggen, ondanks de vitaminen en mineralen uit rauwe groenten en dergelijke.

En hoe zit het met vegetarisch eten?

Afvallen met een vegetarisch dieet

Dat het beter is om niet elke dag vlees te eten is alom bekend. En het is zeker zo dat welvaartsziekten onlosmakelijk verbonden zijn met onze manier van leven en eten. Het is dus helemaal zo gek niet om eens stil te staan bij wat je eet. Ook manieren bekijken waarop je kunt afvallen, om voor- en nadelen naast elkaar te leggen en een gezonde en effectieve keuze te maken, is dus heel verstandig. Maar, even terug naar vegetarisch eten…

Risico op tekorten
Deze manier van eten brengt eveneens het gevaar van een tekort aan vitaminen en mineralen met zich mee, zoals bijvoorbeeld vitamine B12 en ijzer. Vergis je niet: ook een heel hoop mensen die ‘gewoon’ eten en afvallen kampen – ongemerkt – met vitaminentekorten, door te weinig groenten en fruit bijvoorbeeld. Het risico op tekorten is alleen nog groter als je geen vlees eet. En wat te denken van het risico op gewichtstoename, wanneer je je gebrek aan vlees compenseert met vegetarische snacks? In dat geval kun je wel kiezen voor deze manier van eten, maar is het nog niet effectief qua afvallen.

Enne, what about eiwitten? Ook die zijn cruciaal. Je krijgt ze gelukkig niet alleen binnen door het eten van vlees, maar vegetariërs moeten er wel extra op letten en dus kiezen voor alternatieve bronnen van eiwit. Vleesvervangers zijn alleen lang niet altijd gezond. Ze zitten soms boordevol zuivel, zout en/of suiker, soja, en dergelijke.

Leven op salade?
Salades, dat mag natuurlijk in beide gevallen. Gezond, afvallen wordt zo een eitje, en een salade kan erg lekker zijn. Maar hoe gezond is leven op salade? Je lichaam heeft ook andere voeding nodig, en warme voeding! (Vergeet de eeuwenoude Chinese geneeskunde/voedingsleer niet!)

Vegetarisch of ‘raw’ afvallen werkt, maar is niet de meest effectieve en gezonde oplossing

Met de nodige voorbereiding en inspanningen kun je absoluut afvallen door rawfood of vegetarisch eten, maar het is vaak tijdelijk en niet erg gezond. Het risico op tekorten is te groot.

Gezond afvallen is je leefstijl aanpassen, op comfortabele en slimme wijze. Zo blijft het goed te doen en houd je het dus perfect vol. Bovendien is het dan geen dieet meer, maar een manier van leven. Een kleine aanpassing, een groot verschil. Je voelt het, je merkt het, en dat motiveert!

Het antwoord: the best of In2health
afvallen zónder dieet

In2health heeft ruim 7 jaar ervaring op het gebied van gezondheid. We zijn cijferkauwers (and proud to be!) en hebben drie jaar geleden de voedingsmeter ontwikkeld: een tool om je voeding en gezondheid te meten en zo zelf alle controle te hebben, want meten = weten.

Wij onderzochten vele populaire diëten en ontdekten gaandeweg dat er 3 componenten thuishoren in een succesvol dieet. Die pijlers hebben we samengebracht en omgevormd tot ons meest briljante programma tot nu toe. The best of In2health: van ons, voor jou!

Omdat er echter zoveel verschillende mensen met verschillende voorkeuren zijn, hebben we ons programma voor je opgesplitst. Zo kun je er dus voor kiezen om (eerst) aan 1 van de onderdelen te werken. Als dit nu net het ontbrekende puzzelstukje in jouw zoektocht naar gezond afvallen is, dan hoef je dus niet het hele programma aan te schaffen. Kijk, dat is wel zo prettig.

 

Voeding | Lichaam | Geest

(klik op bovenstaande links als je meer informatie wilt
over de afzonderlijke succescomponenten).

 

POWER 2 YOU!

Van In2health, voor jou.

Power2You: Creëer het lichaam dat je verdient!
Het Power2You-Programma van in2health is een online gezondheidscursus met:

check-groenMeer dan 21 kort en bondig, modulair opgebouwde video’s: over voeding, gezondheid, ons lichaam en de onderlinge relaties.

check-groenJe wordt van begin tot einde aan de hand genomen: met recepten, een persoonlijke voedingsdashboard en coaching.

check-groenOok bevat de cursus een 9 delige ‘Sport4You‘ video module, door arts en sportcoach Ashwyn Schotborg: om verbranding, conditie en weerstand te verhogen en blessures te voorkomen.

check-groenEn bevat de cursus een 5 delige ‘MasterYourMind‘ video module, met online werkboek, van NLP coach Astrid Davidzon: om valkuilen bloot te leggen en succes te waarborgen.

Wij wensen dat jij je gezondheid in de best mogelijke handen legt: de jouwe! Door jouw te leren hoe je meer energie uit het leven, je voeding en je lichaam kunt halen, heb je alle middelen voor handen om gezond af te vallen, voor nu en voor de lange termijn. Je wordt van begin tot einde begeleid en gemonitord, je zult hele rare sprongen moeten maken als deze kilo’s er weer aan komen. Bekijk het Power2You-programma en doe ook mee!

5 Responses to “Waarom afvallen met rawfood of een vegetarisch dieet wel werkt, maar niet gezond is”

  1. Ernst Groeneveld juli 10, 2013 11:18 am #

    “Vleesvervangers zijn alleen lang niet altijd gezond. Ze zitten soms boordevol zuivel, zout en/of suiker, soja, en dergelijke.” Dit is kretologie. Je moet het wel onderbouwen. Er is nl. niets mis met soja en zuivel. Wat is “en dergelijke”? Ga je dood aan “en dergelijke”?

    • Rachid Tobi juli 10, 2013 12:36 pm #

      Bedankt voor je reactie Ernst, artikelen hebben ook een informatie limiet, anders wordt het een boekwerk. Onze ervaring is dat lange artikelen niet gelezen worden. Deze ‘kretologie’ wordt overigens verder op onze site uitgelegd, zuivel is niet gezond voor ons, we zijn de enige volwassen zoogdieren die zuivel drinken, de meeste mensen kunnen hier niet tegen, het geeft zelfs een insuline piek net als suiker (hier is een hele video in het Power2You programma aan geweid). Ook is Soja niet goed voor ons omdat het meeste genetisch veredeld is en een xeno-oestogene werking in ons lichaam heeft. Snap je dat als ik dit in ieder artikel zou uitleggen het overvloedig wordt en we dubbele content creëren, het staat allemaal op onze website en onze e-boeken en cursussen gaan we er dieper op in voor diegene die het exact willen begrijpen en gecombineerd willen toepassen.

  2. Mariska Hoppens september 24, 2013 10:58 pm #

    Goed artikel!

    Ik ben het helemaal eens met de titel van dit goed geschreven artikel.

    Alleen rawfood raadt ik mensen ook niet aan, een bitterbal of een wijntje in het weekend moet gewoon kunnen.

    • Rachid Tobi september 30, 2013 4:13 pm #

      Helemaal mee eens Mariska en als je het ook zo inplant, ben je én gezond bezig én hoef je je niet schuldig te voelen als je in het weekend “zondigt”.
      Het is zelfs aangetoond dat dit niet alleen goed is voor je mindset, maar ook voor je basismetabolisme.
      Je interne verbrandingsoven is van nature geneigd zich aan te passen als je je voedingspatroon in een dieet aanpast, door zuiniger met je energie om te gaan. Één ongezond uitstapje in de week is een gezonde reset van je interne verbrandingsoven om daarnaar weer (volop) vet te verbranden.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Waarom de meeste diëten niet werken - in2health.nlin2health.nl - juli 11, 2013

    […] Waarom afvallen met rawfood of een vegetarisch dieet wel werkt, maar niet gezond is […]

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ