Warning: get_class() expects parameter 1 to be object, null given in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/plugins/woothemes-sensei/classes/class-woothemes-sensei.php on line 1294
Tijd voor de zon - Zonnebrand factor - In2health.nl

Tijd voor de zon

zon_klaprozen

Genieten van een mooie zomerdag kan de kans op ziekten als borst- en prostaatkanker, multiple sclerose en depressieve klachten verkleinen. Soms worden we bang gemaakt; een teveel aan zon is natuurlijk ook zeer slecht voor ons. Toch kan ook zon (zoals vrijwel alles wat we met mate tot ons nemen) een belangrijke bijdrage leveren aan onze gezondheid.

Vitamine D

De zon brengt levenslust en vrolijkheid in ons naar boven. De dagen zijn langer en het is tijd voor vakantie! Zomerse dagen doen ons dus mentaal goed, maar zon is ook lichamelijk heel gezond voor ons. Als de huid namelijk aan ultraviolette zonnestralen wordt blootgesteld, wordt er in het lichaam vitamine D geproduceerd. Elke dag tien minuten zon op je gezicht en handen, zorgt voor meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D. Vitamine D speelt een cruciale rol in de vorming van ons botweefsel. Uiteraard is te veel zon kankerverwekkend, maar dat geldt ook voor alcohol en andere zaken.

Risico’s en oplossingen

Te veel zonlicht is schadelijk voor ons, want het ultraviolette zonlicht beschadigt in zo’n geval (het erfelijk materiaal van) onze huidcellen. Verbranding kan dus leiden tot grote genetische schade, afhankelijk van de mate van verbranding. Naast verbranding kan een allergie of huiduitslag optreden. Wanneer we vele jaren te vaak onbeschermd in de zon zitten (en te vaak verbranden), kan dit leiden tot vroegtijdige veroudering van de huid en in het ergste geval diverse soorten van huidkanker. Om je te beschermen en dergelijke klachten en ziekten te voorkomen, kun je gebruikmaken van: kleding, zonnebrandcrème en een hoed of pet. Het is belangrijk de huid langzaam te laten wennen aan het zonlicht en de zon rond het middaguur (tussen 12 en 15 uur) geheel te mijden.

Hoe bruin worden en voldoende vitamine D?

Ieder mens heeft tussen de 1.000 en 2.000 IU aan vitamine D3 per dag nodig. Mensen met een lichte huid krijgen in de zon maanden (april tot eind september), binnen 7 minuten (in bikini) 5.000 IU aan vitamine D3 binnen. Omgerekend betekent dit met een ontbloot bovenlichaam (= 40%), dat een lichte huid in 7 minuten de aanbevolen hoeveelheid van max. 2.000 IU D3 binnen krijgt. Voor iemand met een donkere huid geldt dit niet; deze heeft 2x zoveel zon nodig om aan dezelfde hoeveelheid D3 te komen. Daarna of uit de zon gaan voor de rest van de dag, of sunblock (die zowel tegen UVA als UVB beschermt).

TIP: neem in de zon maanden veel anti-oxidanten zoals Resveratrol en Esther-C, aangevuld met omega-3 dit zorgt ervoor dat je huid zich van binnenuit gaat beschermen tegen de zon.

Welke factor zonnebrandcrème?

Huidtype 1  (zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit): factor 40-60
Huidtype 2 (licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam): factor 20-30
Huidtype 3 (vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin): factor 16-24
Huidtype 4 (iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel): factor 5-12
Kinderen tot 16 jaar (ongeacht het huidtype): factor 30-60

Zonnebrandcrème schadelijk?

Zonnebrandcrème is geen huidverzorgingsproduct, er zitten in de meeste crèmes zelfs schadelijke chemische ingrediënten. Toch is dit altijd vele malen minder schadelijke dan onbeschermd in de zon zitten.

Bron: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/questions/vitamin-d-and-chronic-disease/

Tags:

About In2health

Zorg goed voor je lichaam, je krijgt er maar 1! in2health.nl is opgericht door Rachid Tobi. Hij gaat verder waar ons basis onderwijs stop (en dus tekort in is geschoten volgens hem). Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 7 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd. Zo bewijst hij hoe je van bankhanger in een ondernemend persoon kunt veranderen, als je maar goed voor je zelf zorgt. Want gezond van binnen is gezond en energiek van buiten. Rachid wilt via deze site bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

Het commentaar vak is gesloten.