Zo zorg je voor een sterk immuunsysteem

stoelgang_voeding_darmproblemen

Het immuunsysteem is een complex verdedigingssysteem. Het beschermt ons dag in dag uit tegen invloeden van buitenaf. Hoe het immuunsysteem functioneert, is afhankelijk van factoren als onze leeftijd en leefgewoontes, onze persoonlijke vitamine- en antioxidantcapaciteit én de belasting door vrije radicalen. Omdat we zelf invloed kunnen uitoefenen op de laatste drie, gaan we daar in dit artikel dieper op in.

Invloed van vrije radicalen op het immuunsysteem

Vrije radicalen zijn sterk reactieve stofjes. Ze worden gevormd tijdens onze stofwisseling en door belastende factoren als roken, alcohol, straling, luchtvervuiling, stress en infectieziekten. Als vrije radicalen gevormd zijn, kunnen er reacties met omliggend weefsel ontstaan en dit kan het lichaam beschadigen. Het maakt de bloedvaten stugger en de huid sneller oud, maar het kan er tevens voor zorgen dat de cellen hun benodigde voedingsstoffen niet langer goed kunnen opnemen.

Het is echter niet zo dat vrije radicalen per definitie slecht zijn voor ons. Ze spelen een enorm belangrijke rol, want zonder vrije radicalen zou ons immuunsysteem niet in staat zijn om bacteriën op te ruimen. Het is dus van belang dat er een goede balans bestaat, en dat de vrije radicalen na een reactie zo snel mogelijk uitgeschakeld worden. Gelukkig heeft ons lichaam ook daar een antwoord op: antioxidanten.

Het belang van vitaminen en antioxidanten

Zoals gezegd worden er ook tijdens de normale stofwisseling vrije radicalen gevormd. Je kunt je dus voorstellen dat het lichaam een bepaalde hoeveelheid antioxidanten nodig heeft, om de vrije radicalen onschadelijk te maken. Hoe meer nadelige factoren meespelen, hoe groter deze antioxidantcapaciteit moet zijn. Dat is eigenlijk heel logisch, want het draait allemaal om evenwicht. Het lichaam kan deze antioxidanten deels zelf aanmaken, maar een grote hoeveelheid moet uit voeding worden opgenomen.

Voedingsmiddelen die bomvol antioxidanten zitten zijn kleurrijke groenten en fruit, zoals broccoli, wortelen, avocado, pompoen, tomaten, citrusvruchten en spinazie. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze ‘kleurrijke regel’. Ook volkorenproducten, noten, plantaardige oliën en zilvervliesrijst bevatten veel van deze stoffen. Belangrijke antioxidanten die het lichaam uit deze voedingsmiddelen haalt, zijn de vitamines C en E, pro-vitamine A (bètacaroteen), citroenzuur (uit citrusvruchten) en resveratrol (uit blauwe druiven met pit). Stoffen die een onmisbaar onderdeel van een antioxidant vormen, zijn de mineralen seleen, zink en chroom.

Vrije radicalen en antioxidanten in evenwicht

Afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden is het al dan niet noodzakelijk om de voeding aan te vullen met een supplement. Laat je hierover goed adviseren, want overdaad schaadt. Met het eten van bovenstaande producten zul je echter niet snel te veel antioxidanten binnenkrijgen, en merk je hopelijk spoedig dat het immuunsysteem beter begint te functioneren. Een optimale balans tussen vrije radicalen en antioxidanten maakt dat je minder vaak verkouden bent, en dat je je fitter voelt. Combineer bovengenoemde voedingsmiddelen dus naar hartelust en je bent alweer een stap dichter bij een volwaardige voeding!

Meer weten?

Meer weten over de status van uw immuunsysteem op dit moment? Dat kan met een klein druppeltje bloed en de volgende test: Bloedanalyse Basis

Tags:

About Cindy de Waard

Cindy studeert Biomedische wetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en Fytotherapie (Opleiding CAM) aan de hogeschool van Saxion Next. Om de reguliere – en complementaire geneeskunde met elkaar te verbinden zet zij zich in om meer kennis en begrip tussen beide disciplines te kweken. Haar interesses liggen met name bij kruidengeneeskunde, voeding en coaching.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ