Afrekenen met visceraal vet? Zo doe je dat!

Visceraal vet (oftewel: orgaanvet) houdt zich, in tegenstelling tot doorsnee buikvet, geniepig verborgen. Dat maakt visceraal vet extra gemeen, want het is juist visceraal vet dat levensbedreigend is. Bedreigend maar onzichtbaar voor het blote oog.

Diabetes, kanker, hart- en vaatziekten… De gevolgen zijn niet op één hand te tellen. Visceraal vet wordt door onderzoekers steeds vaker aan het licht gebracht als de grote boosdoener. Het is trouwens een misvatting dat alleen te zware mensen met deze ‘stiekeme killer’ te maken hebben, want wie slank is kan net zo goed een aanzienlijke lading visceraal vet met zich meedragen. Gelukkig kun je veel doen om ermee af te rekenen, zo blijkt uit onderzoek.

Dieet én beweging het meest effectief

Onderzoek toont aan dat het veranderen van je eetpatroon in combinatie met lichaamsbeweging effectiever is dan beweging alleen. Dit onderzoek besloeg twee groepen mensen, waarvan de ene groep naast de beweging een dieet volgde en de andere groep niet.

12 weken later bleek dat de groep mensen die bewoog en alleen volkorenproducten at aanzienlijk meer buikvet was kwijtgeraakt. Daarnaast was het eiwit dat ook wel wordt gezien als een waarschuwingssignaal voor diabetes en hartziekten met maar liefst 38% afgenomen. Dit was in de groep die het 12 weken zonder volkorenproducten had moeten stellen niet het geval.

Naast die combinatie van dieet en beweging, blijkt dat de manier van trainen belangrijker is dan hoe lang je traint. De Universiteit van Arkansas trof bij wie kort en intensief trainde, na 3 maanden maar liefst 20% minder visceraal aan. Bij mensen die minder intensief, maar vaker trainden, werd geen verschil aangetroffen.

Calorieën verbranden door intervaltraining

Een presentatie tijdens een congres van de American Physiological Society liet zien dat intervaltraining uiterst effectief is voor het snel verbranden van veel calorieën. De studie die aan deze conclusie ten grondslag ligt nam tien gezonde mannen onder de loep. De drie dagen die voorafgingen aan de test, stonden in het teken van voeding die hen precies van de benodigde dagelijkse hoeveelheid calorieën voorzag.

Het aantal verbruikte calorieën in rust werd eerst gemeten. Daarna vond er een inspanningstest op een fietsergometer uit, die bestond uit een intervaltraining. De mannen moesten 5 keer een halve minuut tot het uiterste gaan, en dit werd afgewisseld met 4 minuten waarin ze rustig fietsten.

Gemiddeld verbruikten de mannen 220 calorieën (ongeveer 3 kale bruine boterhammen). Terwijl ze alles gaven verbruikten ze zonder twijfel de meeste calorieën, en in de herstelperiode nauwelijks. Dit laat zien dat intervaltraining absoluut van betekenis kan zijn voor het snel verbranden van calorieën.

Bronnen:
Fit met Voeding
Congres can de American Physiological Society, oktober 2012
Men’s Health

 

Power2You: Creëer het lichaam dat je verdientAfvallen door focus op voeding, lichaam én geest

Je kunt nog zo intensief sporten of letten op wat je eet, maar als je hoofd niet meewerkt zul je je doel nooit realiseren. Je haakt voortijdig af, zet een stap en kapt ermee, loopt in rondjes tot je een ons weegt (figuurlijk gesproken) of laat je demotiveren door obstakels of door je omgeving. Wat je ‘intern’ ook doet, in je hoofd, het is onlosmakelijk verbonden met wel of niet afvallen. Toch is er geen enkel dieet dat deze superkrachten bundelt. Zonde. Individueel zijn ze namelijk sterk, maar samen zijn ze onoverwinnelijk.

 

Voeding | Lichaam | Geest

 

Klaar voor het echte werk? Doe mee, ervaar ons mooiste programma ooit en creëer het lichaam dat je verdient!

 

POWER 2 YOU!

Van In2health, voor jou.

Power2You: Creëer het lichaam dat je verdient!
Het Power2You-Programma van in2health is een online gezondheidscursus met:
check-groenMeer dan 21 kort en bondig, modulair opgebouwde video’s:
over voeding, gezondheid, ons lichaam en de onderlinge relaties.

check-groenJe wordt van begin tot einde aan de hand genomen:
met recepten, een persoonlijke voedingsdashboard en coaching.

check-groenOok bevat de cursus een 9 delige ‘Sport4You‘ video module, door arts en sportcoach Ashwyn Schotborg:
om verbranding, conditie en weerstand te verhogen en blessures te voorkomen.

check-groenEn bevat de cursus een 5 delige ‘MasterYourMind‘ video module, met online werkboek, van NLP coach Astrid Davidzon:
om valkuilen bloot te leggen en succes te waarborgen.

Wij wensen dat jij je gezondheid in de best mogelijke handen legt: de jouwe! Door jouw te leren hoe je meer energie uit het leven, je voeding en je lichaam kunt halen, heb je alle middelen voor handen om gezond af te vallen, voor nu en voor de lange termijn. Je wordt van begin tot einde begeleid en gemonitord, je zult hele rare sprongen moeten maken als deze kilo’s er weer aan komen. Bekijk het Power2You-programma en doe ook mee!

Tags:

About In2health

Zorg goed voor je lichaam, je krijgt er maar 1! in2health.nl is opgericht door Rachid Tobi. Hij gaat verder waar ons basis onderwijs stop (en dus tekort in is geschoten volgens hem). Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 7 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd. Zo bewijst hij hoe je van bankhanger in een ondernemend persoon kunt veranderen, als je maar goed voor je zelf zorgt. Want gezond van binnen is gezond en energiek van buiten. Rachid wilt via deze site bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ