Warning: get_class() expects parameter 1 to be object, null given in /home/in2health/domains/in2health.nl/public_html/wp-content/plugins/woothemes-sensei/classes/class-woothemes-sensei.php on line 1294
Darmproblemen en voeding - In2health.nl

Darmproblemen en voeding

dit is een testafbeelding

Iedereen heeft wel eens last van zijn darmen, maar voor sommigen is het een chronisch probleem. Wat kan er mis zijn met je darmen? Kun je er met een aangepast voedingspatroon iets aan doen?

Spijsverteringskanaal

Onze darmen zijn het belangrijkste onderdeel van ons spijsverteringskanaal. Maar welke weg legt ons voedsel precies af in ons lichaam? Het eten dat via onze mond naar binnen komt, gaat door de slokdarm naar de maag. Daarna komt het achtereenvolgens terecht in de twaalfvingerige darm, dunne darm, dikke darm en endeldarm. De onverteerbare resten eten verlaten het lichaam via de anus.

De goede weg

Door zogenaamde ‘peristaltische bewegingen’ zorgen spieren er voor dat het voedsel zijn weg door het lichaam kan afleggen. Als dit goed gaat, wordt het voedsel vervolgens gemengd met spijsverteringssappen in de dunne darm waardoor er voedingsstoffen uitgehaald kunnen worden. Na de vertering van het voedsel ‘reizen’ de onverteerbare resten door naar de dikke darm.

Voedsel en darmproblemen

Je eet- en leefpatroon kunnen een behoorlijke invloed hebben op je ‘voedingsweg’. Bijvoorbeeld: een maaltijd met veel koolhydraten gaat sneller door de dunne darm, dan een vette maaltijd. Door veel te bewegen blijft het voedsel langer in de dunne darm. Bij stress gebeurt juist het tegenovergestelde. Een opname van gezonde voedingsstoffen in de dunne darm kun je gedeeltelijk zelf beïnvloeden.

Wat te doen bij darmproblemen?

Wanneer je last hebt van chronische verstopping of diarree is er ergens in het systeem iets mis. Veel mensen hebben de neiging dan te grijpen naar een laxeermiddel of juist een diarreeremmer. Deze helpen voor korte duur en maken de problemen op lange termijn vaak erger.

Onderzoek je voedingspatroon

Het is beter om je hele voedingspatroon eerst goed te onderzoeken. Ook is het aan te raden te kiezen voor ‘probiotica’ dat voor honderd procent bestaat uit lichaamseigen stoffen en voor een herstelde balans kan zorgen. Belangrijk om te weten is een goede diagnose noodzakelijk is om een passende behandeling te kunnen uitvoeren. Met behulp van onze voedingsmeter kun je meer inzicht krijgen in je voedingspatroon en je darmproblemen. Neem dus bij aanhoudende darmproblemen contact op met de huisarts. Als deze niet naar de oorzaak kijkt, maar alleen voor het symptoom (obstipatie of diaree) medicijnen voorschrijft, en je wilt dit niet, probeer dan eens een natuurgeneeskundig arts, fytotherapeut of diëtist en neem je voedingsdagboek, uit onze voedingsmeter, mee.

Gerelateerde artikelen:

Meer lezen over: Waarom voedingsvezels.
Meer lezen over: Voeding en vermoeidheid.
Column Heleen Schellevis: Waarom zijn vezels nou zo gezond voor mensen?
Meer lezen over: Nieuwe inzichten in samenstelling van darmflora 

Tags:

About Anna Roeden

Biografie volgt nog.

Het commentaar vak is gesloten.