Voeding en vermoeidheid

ontspanning_grasveld

In de drukke westerse samenleving is een gevarieerd en gezond voedselpatroon noodzakelijk om gezond en energievol te blijven. Helaas levert het huidige voedselpatroon niet alle voedingsstoffen die wij nodig hebben, met vermoeidheid van het lichaam en ziektes tot gevolg.

Verband tussen voeding en vermoeidheid

Opmerkelijk is dat de Nederlandse bevolking per hoofd vijftig kilo suiker per jaar gebruikt, maar uit angst om dik te worden het gebruik van olie, vette vis en noten weglaat uit de dagelijkse voeding. In verhouding worden er op deze manier teveel koolhydraten en te weinig goede vetten en eiwitten gegeten. De darmflora wordt door dit voedselpatroon niet goed onderhouden, waardoor voedingsstoffen slechter worden opgenomen en verwerkt. Als gevolg daarvan kan een toxische (vergiftigende) belasting ontstaan vanuit de darm. Dit heeft een nadelige werking op het lichamelijk gestel en kan leiden tot zowel lichamelijke vermoeidheid als mentaal vermoeidheid.

Verstoringen in het immunologische systeem worden ook in verschillende onderzoeken genoemd als aanleiding voor het chronisch vermoeidheidssyndroom. [1] [2]

Hoe moeten we wel eten?

Om te beginnen is het belangrijk goed te ontbijten. Uit onderzoek blijkt dat het eten van een vezelrijk ontbijt mensen meer energie geeft en een verbeterde darmfunctie, aldus onderzoekers van de universiteit van Cardiff. Een ontbijt bestaande uit (gedroogd) fruit, noten en ei heeft de voorkeur. Een goede lunch bestaat uit: een salade, soep of warme maaltijd. Het diner kan bestaan uit vooraf een salade of soep en daarna en een eiwitrijk hoofdgerecht. Voorkeur heeft biologisch en wild vlees. Andere mogelijkheden zijn: gevogelte, vis en peulvruchten. Daar moeten veel groenten bij bereid worden en eventueel een kleine hoeveelheid koolhydraten (zilvervliesrijst of aardappels).

Tips

– Het is beter om elke drie á vier uur een beetje te eten, in plaats van dan drie keer per dag heel veel
Goede tussendoortjes bestaan uit fruit en (ongebrande) noten, deze geven je meer energie
– Drink na de lunch geen koffie meer
– Beperk het gebruik van suikerhoudende producten
– Drink niet te veel alcohol
– Belangrijk is gedurende de hele dag veel water te drinken. Water is van groot belang voor het spijsverteringsstelsel. Door een tekort aan water is de spijsvertering niet goed in staat voedingsstoffen af te breken, waardoor mogelijk een tekort aan vitaminen en mineralen ontstaat.
– Zorg voor voeding met voldoende B-vitamine en ijzer

Gerelateerde artikelen:

Meer lezen over Zes energie verhogende voedingsmiddelen.
Meer lezen over gezonde tussendoortjes.
Meer lezen over darmproblemen en voeding.

 

 

[1] Nijs J, Becker de P, Meirlein de K. Associations between bronchial hyperresponsiveness end immuncel parameters in patients with chronic fatigue syndrome. American College of Chest Physicicans. 2003;123;998-1007

[2] Steinberg P. Nuttt BE, Marshall P et al. Double blind placebo controlled study of the efficacy of oral terfenadine in the treatment of CVS. J Allergy Immunol 1996; Jan 1997;119-26

Tags:

About Jasper Both

Jasper studeert Communicatie en Informatie Wetenschap op de VU Amsterdam. Heeft veel affiniteit met sport en gezondheid en vindt het leuk dit op een verhelderende manier te delen met anderen.

Het commentaar vak is gesloten.