Slaap je gezond

lachen slapen

Dat slaap van levensbelang is weten we eigenlijk allemaal. Iets met de biologische klok, weerstand… Hoe zat dat ook alweer? Onderzoekers aan de Yale universiteit concluderen dat een verstoord slaappatroon inderdaad kan leiden tot ziekten, want de biologische klok doet meer dan alleen bepalen wanneer we slapen en wakker zijn.

Invloed van het eiwit TLR9 op de weerstand

Onderzoeker Erol Fikrig en collega’s hebben ontdekt dat dat de biologische klok van invloed is op het eiwit TLR9, en het is juist dit eiwit dat reageert op aanwezige virussen en bacteriën. Hoe groter de aanwezigheid van dit eiwit, hoe beter de infectie kon worden tegengehouden. Tevens werd vastgesteld dat de aanwezige hoeveelheid onderhevig was aan de slaap-waak cyclus. Zo is het een bekend gegeven dat de kans dat patiënten ‘s nachts overlijden groter is, en ook is bekend dat een verstoord slaappatroon veel voorkomt op de intensice care. Geluidsoverlast, geneesmiddelen en kunstmatig licht schijnen de boosdoeners te zijn.

5 tips voor een goede nachtrust

Slecht slapen is ontzettend frustrerend, en daarnaast mag duidelijk zijn dat het de gezondheid niet ten goede komt. Er is  in veel gevallen gelukkig wel iets aan te doen. Wij hebben vast vijf tips voor je op rij gezet, die je hopelijk beter helpen slapen.

  • Zorg voor frisse lucht!

18 graden is de ideale temperatuur voor de slaapkamer, zo stellen slaapwetenschappers. Bovendien is het raadzaam in een goed geventileerde ruimte te slapen.

  • Ontdoe je van stress!

Stress heeft veel invloed op de nachtrust en de kwaliteit van je nachtrust. Pak je de stress aan, dan werk je toe naar een gezonde nachtrust. Schrijf dus op wat je bezighoudt of wat je morgen per se moet doen, en kom tot rust door het lezen van een boek of bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen.

  • Slaaptekort?

Volgens onderzoekers zou je uit jezelf wakker moeten worden als je genoeg hebt geslapen. Word je zonder wekker niet wakker? Dan is er sprake van een slaaptekort.

  • Licht uit, spot aan!

‘s Avonds maakt het lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Hoewel, dat gebeurt wanneer steeds minder licht de gevoelige cellen in de ogen bereikt. Om die reden is het slim de computer ruim twee uur voordat je gaat slapen uit te zetten. Fel licht heeft een negatieve invloed op de biologische klok. Houd daar rekening mee en stem de hoeveelheid licht hier dus op slim op af!

  • Later op de dag sporten

Wie ‘s middags of vroeg in de avond sport, slaapt over het algemeen beter. Tevens is het belangrijk dat je minstens een half uur lang in beweging bent. Natuurlijk is intensieve beweging altijd gezond, maar ‘s ochtends sporten blijkt minder invloed op de kwaliteit van de slaap te hebben. Laat op de avond sporten is voor je nachtrust echter niet zo handig, dus zorg dat je zo’n vier uur voordat je naar bed wilt niet meer intensief in beweging bent. Laat je lichaam vanaf dat moment lekker tot rust komen!

Bronnen:
Gezondheidsnet
Mens en Gezondheid

Meer informatie

Mochten deze artikelen je niet alle antwoorden geven, of wil je uitgebreid geïnformeerd worden.

In onze webwinkel hebben we een e-boek: Lekker Slapen kun je leren 

e-boek: Lekker slapen kun je leren

Na het lezen van dit e-boek, zul je heerlijk slapen en uitgerust wakker worden, want je leert niet alleen de oorzaak, maar je krijgt ook praktische, direct toe te passen tips over:

  • Waar slapeloosheid vandaan kan komen
  • Wat je daar tegen kunt doen
  • Hoe je je voorbereid op de nacht, wat je wel en niet moet doen
  • Waarom ontspannen hierbij cruciaal is
  • We geven ontspanningsoefeningen voor het slapen
  • We laten je de beste slaaphouding zien, om ontspannen in te slapen

Bekijk het e-boek Lekker Slapen kun je Leren 

About In2health

Zorg goed voor je lichaam, je krijgt er maar 1! in2health.nl is opgericht door Rachid Tobi. Hij gaat verder waar ons basis onderwijs stop (en dus tekort in is geschoten volgens hem). Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 7 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd. Zo bewijst hij hoe je van bankhanger in een ondernemend persoon kunt veranderen, als je maar goed voor je zelf zorgt. Want gezond van binnen is gezond en energiek van buiten. Rachid wilt via deze site bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

2 Responses to “Slaap je gezond”

  1. Dieet november 20, 2012 5:06 pm #

    He Deniece,

    leuk bericht, ik las van de week ook over dat een goede nachtrust wordt bevordert wanneer je niet te zwaar bent. Met name rond het middel, zorgt ervoor dat je beter gaat slapen. Als je te zwaar blijft, houd je daarmee juist je slaapproblemen in stand. Het betreft het onderstaande onderzoek:

    Dat blijkt uit een onderzoek van Johns Hopkins University. Aan het onderzoek namen 77 mensen deel met diabetes 2 of prediabetes, een voorstadium van diabetes. Bovendien hadden zij allemaal overgewicht of obesitas. De deelnemers vulden vragenlijsten waarmee vastgesteld kon worden of ze leden aan slaapproblemen, zoals apneu, slapeloosheid, slecht slapen, vermoeidheid overdag en overmatig slapen. Daarnaast werd hun BMI en buikvet gemeten

    Wellicht een leuke toegevoegde waarde aan je bericht, Deniece.

    Mvg,

    Inge

    • Hoi Inge,

      Leuk dat je reageert, en bedankt voor je aanvulling. Klopt helemaal! Zeker een leuke toegevoegde waard aan dit artikel. Dank je wel!

      Groet,
      Deniece

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ