Het oerdieet, een goed dieet?

organisch_eten

Al sinds de jaren zeventig heerst er in kringen van voedingsdeskundigen een heuse controverse over het zogenaamde ‘oerdieet’, ook wel bekend als het ‘paleodieet’. Dit dieet gaat ervan uit dat onze eetgewoonten veel sneller zijn veranderd dan onze evolutie heeft kunnen bijbenen. Om gezond te blijven zouden we volgens het oerdieet moeten eten zoals onze verre voorouders dat deden.

Voorstanders van het oerdieet

Voorstanders beweren dat diverse oerstammen (jagers/vissers), die nog steeds van ‘traditioneel’ voedsel leven, vrijwel geen last hebben van onze huidige welvaartsziekten. Zij zouden dus in veel mindere mate het risico lopen op: hart- en vaatziekten, een te hoge bloeddruk, kanker, botontkalking, diabetes en reumatische aandoeningen.

De Amerikaanse wetenschapper prof. dr. Loren Cordain is zo’n voorstander. Bijna 25 jaar geleden raakte hij gefascineerd door de voeding van de oermens: jagers en verzamelaars die zich voeden met: wild, vis, groenten, fruit, kruiden, eieren en noten. Hij wijt vele problemen aan ons huidige voedingspatroon: “Door landbouw, veeteelt en door opkomst van de voedingsmiddelenindustrie eten we nu volkomen anders. Zeventig procent van onze calorieën komen uit producten die de oermens niet eens kende – granen, zuivelproducten, suiker en plantaardige oliën.”

Onderzoek

Uit onderzoek (zie bronvermelding) is gebleken dat deelnemers die zich aan het oerdieet hielden, in korte tijd enorme winst boekten wat betreft hun gezondheid en gewicht. Door drie weken een oerdieet te volgen, zou je een eventueel risico op een hartaanval of beroerte al kunnen verminderen, zo heeft een recent experiment in Zweden aangetoond.

Critici daarentegen zeggen dat mensen die van een oerdieet leven over het algemeen automatisch ook veel meer beweging krijgen; ze moeten namelijk veel meer moeite doen om hun voedsel te bemachtigen. Bovendien zouden de genoemde welvaartsziekten bij jagers/verzamelaars minder voorkomen, omdat de meesten van hen de leeftijd niet eens bereiken waarop deze aandoeningen zich over het algemeen voordoen. Bovendien geven critici aan dat onze darmen niet genoeg voedingstoffen opnemen als we alleen rauw zouden eten (rauw eten is onderdeel van het oerdieet).

Conclusie

Voor veel mensen geldt dat er in hun huidige voedingspatroon geen goede balans is tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Je zou dus een evenwicht moeten vinden tussen de inname en het verbruik van calorieën. Tegelijkertijd moet je zorgen dat je voldoende stoffen binnenkrijgt die je nodig hebt om energiek en fit te blijven. En dat bereiken we niet door terug te grijpen naar het eenzijdige voedingspatroon van onze (pre)historische voorouders. Veel verstandiger is het om te kiezen voor evenwichtige en gevarieerde voeding en verstandig om te gaan met alle producten waar we in deze tijd over beschikken.

Een goed compromis

Om het jezelf niet te moeilijk te maken en toch gezond te leven, kun je met jezelf bijvoorbeeld het volgende compromis afspreken: zes dagen in de week zo min mogelijk snelle koolhydraten (suikers, witbrood, frisdrank etc.) en zo veel mogelijk vezelrijke voedingsmiddelen gebruiken en één dag in de week de touwtjes enigszins te laten vieren. Op deze manier kun je gemakkelijk omschakelen zonder dat eten een obsessie wordt en hoef je jezelf ook niet alle dingen te ontzeggen waar je soms zoveel zin in kunt hebben. De kans dat je dit ‘trucje’ je leven lang volhoudt, is dan ongetwijfeld een stuk groter.

Bronnen:

– Baschetti, R. et al Paleolithic nutrition. Eur. Jour. Clin. Nutr. 1997 Oct; 51(10): 715-6
– Cordain L., Miller J.B., Eaton S.B., Mann E.; Holt-SHA Plant-animal subsistence ratios and macronutrient energy estimations in worldwide hunter-gatherer diets Am. Jour. Clin. Nutr. 2000 Mar; 71(3): 682-92, 665-7
– Phillipson C. Paleonutrition and modern nutrition World Rev. Nutr. Diet. 1997; 81: 38-48
– Milton, K. Hunter-gatherer diets—a different perspective Am. Jour. Clin. Nutr. March 2000, Vol. 71, No. 3, 665-667
– Muskiet F.A.J. Evolutionaire geneeskunde -U bent wat u eet, maar u moet weer worden wat u at Ned. Tijdschr. Klin. Chem. Labgeneesk 2005; 30: 163-184

Tags:

About a.vandenboom

Alexandra is een ervaren, allround tekstschrijver die na haar studie Vertaalwetenschappen en bijna twintig jaar als management assistant en PA gewerkt te hebben voor zichzelf begonnen is. Zij vertaalt, corrigeert, schrijft, is stemacteur, werkt als voice-over en geeft bijles. Voor In2health vertaalt Alexandra moeiteloos complexe wetenschappelijke onderzoeken naar duidelijke, leesbare artikelen. Meer weten over Alexandra? Bezoek haar website: http://www.textalex.nl

2 Responses to “Het oerdieet, een goed dieet?”

  1. bijlesdocent rupert februari 24, 2012 12:33 pm #

    Ik ken iemand die ook aan een soort ‘oerdieet’ doet en die zegt dat hij er heel erg veel energie van krijgt.
    Hij beweerd dat je van vet eten en vlees lui wordt…
    klopt dat?

    • Rachid Tobi februari 24, 2012 4:38 pm #

      Hallo Rupert,

      ja dat klopt helemaal, vet en vlees kost meer energie om te verteren. Fruit en groenten verteren gaat veel makkelijker en levert zelfs energie op.
      Je kunt het zo zien, alles wat we eten moet eerst naar een vloeibare vorm omgezet worden, om opgenomen te kunnen worden. Hoe droger en compacter je voedsel is hoe meer moeite dit kost. Groenten en fruit bestaan voor meer dan 70% uit vocht, hierdoor is de energie makkelijker overdraagbaar, bovendien zitten er ook nog vitamine en mineralen in, die we in ons lichaam nodig hebben, die ontbreken in vlees of vet.

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ