Kun je alcohol drinken en slank blijven 6 Tips

nieuw-onderzoek-rodewijn

Past alcohol in een gezond dieet? 6 Tips die alcohol drinken en slank blijven makkelijk maken.

Dit onderwerp veroorzaakt een lastig dilemma voor veel mensen: ze willen afslanken, maar willen daarvoor niet stoppen met alcohol drinken. Geheelonthouding is natuurlijk het beste voor je lichaam en gezondheid, als je bereid bent die keuze te maken.

Voor de mensen die echter wél af en toe wat willen drinken, zijn hier een paar tips waarmee ik zelf mijn vetpercentage onder de 10 houd, zonder alcohol op te geven.

Tip 1. Wanneer je besluit te drinken, levert dat je natuurlijk lege calorieën op. Alcohol bevat 7 calorieën per gram, terwijl koolhydraten en proteïnen 4 calorieën per gram bevatten, en vet 9 calorieën per gram. Maar koolhydraten, proteïnen en vet neem je meestal in via gezonde voedingsbronnen, terwijl alcoholische dranken heel veel calorieën oplevert voor zeer weinig micronutriënten.
Op avonden dat ik weet dat ik ga drinken, zorg ik dus dat mijn avondeten puur gebaseerd is op proteïnen en groenten. Je gaat veel lege alcoholcalorieën binnenkrijgen, dus is het belangrijk om je trek te stillen met proteïnen en nutriëntrijke groenten. Zo krijgt je lichaam toch de voedingsstoffen die het nodig heeft.

En nog belangrijker: er is geen ruimte voor koolhydraatrijk voedsel als je ook alcohol gaat drinken. Koolhydraten en alcohol is de perfecte combinatie voor het kweken van een bierbuik. Daarom moet je dus zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgen, om te voorkomen dat je nóg meer lege calorieën binnenkrijgt.

Tip 2. Als je wilt voorkomen dat het vet zich ophoopt, zorg dan dat je geen fruitige drankjes vol met suiker drinkt. Dat is namelijk een dubbele klap: je krijgt lege calorieën van zowel alcohol als van suiker binnen. Een stroperige margarita bijvoorbeeld, kan tot wel 500-600 calorieën bevatten, waarvan 70-100 gram suiker!

Het volgende punt hoeft waarschijnlijk niet eens genoemd te worden: elk mixdrankje dat frisdrank bevat, zit boordevol suiker en calorieën.

In plaats daarvan, kun je beter gaan voor een heldere drank gemixt met Spa Rood (GEEN tonic) and een schijfje limoen of citroen (waardoor je meteen wat vitamine C en antioxidanten binnenkrijgt!). Mijn persoonlijke keuze is rode wijn of wodka met Spa Rood en/of een schijfje limoen.

Vermijd tonic in je mixdrankjes! Sommige mensen realiseren het zich niet, maar er zit bijna net zoveel suiker in tonic als ik gewone frisdrank. Spa Rood daarentegen, bevat geen calorieën en is dus duidelijk de meest caloriearme keuze.

Tip 3. Als je bier wilt drinken, kies dan liever één of twee donkere biertjes dan vijf of zes lichte biertjes. Donker bier heeft misschien meer calorieën dan licht bier, maar het bevat ook meer B-vitaminen en antioxidanten, dus krijg je meer voedingsstoffen binnen met donker bier. Als je niet meer drinkt dan 1-2 glazen donker bier, zit je waarschijnlijk nog steeds binnen 150-300 calorieën.

Ook duurt het over het algemeen langer om een goed glas donker bier te drinken dan een glas wateriger, lichter bier.

Tip 4. Probeer een intense full body workout te doen voor je avondje stappen. Als je dat doet, is je metabolisme in ieder geval in vorm, en kan je lichaam de drankcalorieën wat sneller verwerken.

Probeer ook de ochtend na je avondje uit wat te bewegen. Zo help je je lichaam weer gezond te worden. Misschien ben je niet op je best tijdens deze ochtendworkout, maar de lichaamsbeweging brengt je lichaam terug in balans.

Tip 5. Vermijd eetaanvallen na een avond drinken! Veel mensen berokkenen hun taille juist op dit moment de meeste schade.

Zorg er liever voor dat je magere proteïnen en groenten in huis hebt (zoals voorgegaarde kipfilet, biefstuk van grasgevoerde koeien of tonijn en wat groentespiesen), zodat je je trek na een feestje kan stillen met proteïnen in plaats van koolhydraten. Groente en proteïnen zijn de sleutel hier.

Het slechtste wat je kunt doen, is je vol eten met pizza, ijs en ander koolhydraatrijke rommel na een avond uit.

Tip 6. Als je meerdere drankjes op een avond drinkt, zorg dan dat je niet vaker uitgaat dan 1-2 dagen per week als je op gewicht wilt blijven. Als je echter niet meer dan een of twee drankjes op een avond drinkt, past dagelijks drinken best in een gezonde levensstijl. Zolang je rekening houdt met die extra calorieën en je binnen je dagelijkse calorische behoeften blijft.

Tip 7. Rode wijn is een van de gezondere drankkeuzes. Als je echt wilt drinken, kun je het beste voor wijn gaan, zodat je in ieder geval een gezonde dosis antioxidanten binnenkrijgt. Rode wijn staat bekend om haar rijkdom aan antioxidanten, maar witte wijn bevat die ook, alleen lang niet zoveel als rode wijn.

Conclusie alcohol drinken en slank blijven

En ten slotte, zoals al eerder gezegd: alcoholconsumptie zorgt voor nóg meer van hetgeen waar je tegenin moet werken bij het gevecht om het lichaam te krijgen dat je wilt.

Geheelontzegging is waarschijnlijk de beste optie, maar we moeten ook realistisch zijn en bedenken dat een gezelligheidsdrankje niet iets is dat de meeste mensen zomaar willen opgeven.

**Voel je vrij om dit artikel te delen met je vrienden en familie, die misschien ook willen weten hoe je slanker wordt of blijft, en toch af en toe een drankje willen nuttigen.

Wil je gezond afvallen? Volg het Gratis Fit4Free-Programma voor meer interessant gezondheidsnieuws!

Tags:

About Rachid Tobi

Rachid Tobi is initiatiefnemer en oprichter van in2health. Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 6 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast voor zijn eigen ontwikkeling Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd.
Rachid wilt via deze site graag bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsenÍ