5 tips voor een prettig doktersbezoek

Doktersbezoek

Dag dokter Veen, hoe maakt u het?
— Uitstekend, dank u. En u?
Kon beter, dokter, kon beter. Ik heb zo’n pijn in mijn linkerbeen. Al dágen. Afschuwelijk!
— Neemt u plaats, mevrouw Janssen, dan zullen we er eens even naar kijken.
Hoe gaat het met Anja? Trekt ze het nog een beetje?
— De ene dag beter dan de andere. Ze revalideert nog steeds, maar het gaat de goede kant op.
Ach, jeetje. Het is ook allemaal wat. En de kleine?
— Die wordt zo snel groot. Ongelooflijk! Kon je dat soms maar even stopzetten hè?
Ja. Ja, daar weet ik alles van.
— Werkt Jaap nog steeds bij het tuincentrum? Hoe heet het ook alweer…
De olijke eikenboom? Ja, nog iedere zaterdag. Drie jaar alweer. Hij vindt het héérlijk!
— En u vast ook? Of ga ik nu wat te ver?
Nee, absoluut niet. Begrijp me niet verkeerd: het is heerlijk om allebei met pensioen te zijn,  maar je moet niet de hele dag op elkaars lip zitten hoor! God, daar zou ik gek van worden. En Jaap ook trouwens. 
— (grinnikt) 

Waar blijft de clou, zou je bijna denken. Waar blijft dat been? Wat is dat, met die koetjes en kalfjes? Tja, vandaag de dag verloopt een doktersbezoek vaak iets anders. Binnen een minuut of tien moet duidelijk zijn wat het probleem is, want na die paar minuten sta je weer buiten: misschien wel met meer vragen dan je de praktijk binnenstapte! Dat schiet niet op. Duidelijkheid is prettig, zeker als het om je gezondheid gaat.

De moderne huisarts: ‘druk, druk, druk’

Maar een goed gesprek, daar heeft meneer de dokter helemaal de tijd niet voor. De arme man komt om in het werk! Hij moet steeds meer in steeds minder tijd doen, en hoewel de digitale praktijken over niet al te lange tijd misschien voor de nodige verandering zorgen is het nu nog even worstelen geblazen. Of meneer de dokter echter tegen een burn-out aanzit, dat is jouw probleem niet. Jij hebt je eigen problemen! Tja, je hebt ergens last van en je wilt graag dat dat snel en goed wordt opgelost. Als de beste man er tijd voor kan vinden…

De moderne patiënt vraagt (te) weinig

Doorgaans zijn we overigens behoorlijk tevreden over onze huisarts, zo is uit onderzoek gebleken. Duidelijk is ook dat de Nederlandse patiënt het contact met de huisarts erg belangrijk vindt, vooral bij psycho-sociale klachten. Hoewel je waarschijnlijk anders zou verwachten, heeft het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) vastgesteld dat we onze huisarts minder vragen dan we vroeger deden.

Hoe zorg je voor een doktersbezoek waar je een prettig gevoel én duidelijke antwoorden aan overhoudt?

Effectief doktersbezoek: 5 tips

Plan slim, maak het makkelijk  
Bel liever niet voor een afspraak op de drukste dag in de praktijk, of een dag voordat je op vakantie gaat. En, vraag herhaalrecepten op tijd aan. Weet je (nog) niet precies hoe de huisarts te werk gaat: of jij moet bellen voor een uitslag of dat je gebeld wordt? Informeer ernaar! Plan je doktersbezoek slim en je maakt het alweer een stukje makkelijk, en prettiger!

Bereid je voor op je afspraak  
Welke klacht heb je en wat zou daar de aanleiding voor geweest kunnen zijn? Waarom ga je naar de huisarts en wat verwacht je van de dokter? Misschien wil je advies, gerustgesteld worden, medicatie of iets anders. Zorg dat je dat op voorhand duidelijk hebt.

Ga niet voor doktertje spelen
Laat het internet lekker voor wat het is, want dit kan je alleen maar onnodig ongerust maken. De huisarts heeft de benodigde kennis. Jij niet, toch? Daardoor kun je, als je zelf op onderzoek uit gaat, uit de beste intenties heel verkeerde conclusies trekken. Dat is niet fijn, dus wacht eerst af wat de huisarts constateert.

Wees open en stel de juiste vragen
Welke klachten heb je, wat denk je dat het is, heb je er al lang last van, en ben je ergens bang voor? Wees open en deel wat je wilt delen met de huisarts. Je wilt de praktijk immers verlaten met duidelijke antwoorden. Je wilt dus weten: wat heb ik, wat kan ik eraan doen, waar moet ik op letten?

Kom voor jezelf op 
Veel mensen hebben snel het gevoel dat ze zeuren, dat het ‘allemaal wel meevalt’. Ze willen de dokter niet lastigvallen met hun ‘onbelangrijke pijntjes en onnozele vragen’. Dat is spijtig én onhandig, zowel voor jezelf als voor de huisarts, want je schiet er zo weinig mee op. Maak het dus niet mooier dan het is, zwak het niet af, en wees open over wat er gaande is. Zo kan de huisarts je het beste van dienst zijn. 

Bronnen:

Tags:

About In2health

Zorg goed voor je lichaam, je krijgt er maar 1! in2health.nl is opgericht door Rachid Tobi. Hij gaat verder waar ons basis onderwijs stop (en dus tekort in is geschoten volgens hem). Rachid is accountant van huis uit, heeft als freelancer ruim 7 jaar management rapportage systemen geïmplementeerd en daarnaast Acupunctuur, Fytotherapie en Natuurgeneeskunde gestudeerd. Zo bewijst hij hoe je van bankhanger in een ondernemend persoon kunt veranderen, als je maar goed voor je zelf zorgt. Want gezond van binnen is gezond en energiek van buiten. Rachid wilt via deze site bijdragen aan een brede gezonde bewustwording. Hij kan dit niet alleen, jij kunt helpen door dit artikel te delen, via de Social Media buttons onder ieder artikel dat jij goed vindt. Bedankt!

No comments yet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.